Betaling og faktura

Få hjelp med spørsmål om betaling, eller logg inn på Min side for å se betalingsoversikten din.


  • Du finner utestående beløp på Min side under betaling.

  • Den finner du på Min side under betaling. Her får du informasjon om blant annet KID-nummer, kontonummer, utestående beløp, betalingsstatus og fakturaoversikt.

    Logg inn på Min side

  • Du vil motta første faktura på Min side cirka en uke etter bestillingen. Dersom du ikke har godkjent digitale betalingsløsninger, vil faktura bli sendt i posten med fakturagebyr.

  • Ja, du kan dele opp fakturaen. Mange velger å dele årsbeløpet for forsikringen i 12 terminer. Du kan også velge å betale 2, 3 eller 4 ganger i året. Vær oppmerksom på at du må betale termingebyr når du velger dette.

  • Hos oss betaler du forsikringen forskuddsvis. Den første fakturaen vi sender dekker ofte en lengre periode enn normalt. I fakturaspesifikasjonen an du se hvilken periode beløpet gjelder for.

  • Du finner den på Min side, hvor du også kan se en komplett betalingsoversikt. 

  • Ved å opprette AvtaleGiro, eFaktura eller benytte Digipost kan du enkelt unngå fakturagebyr.

  • Velger du å betale i 2, 3 eller 4 terminer får du et termingebyr. Gebyret settes ut i fra antall terminer.

    Termingebyr

    • 2 og 3 terminer medfører 4 % tillegg i pris
    • 4 terminer medfører 5 % tillegg i pris
  • KID- og kontonummeret finner du enten på din faktura eller på Min side, under betaling.

  • Skal du foreta en betaling til Enter fra utlandet trenger du følgende opplysninger.

  • Grunnpremien utgjør et fast beløp som fordeles likt blant alle Enter-kunder. Det tilsvarer et administrasjons- eller etableringsgebyr og har som formål å dekke ulike utgifter Enter har i forbindelse med opprettelsen og vedlikeholdet av kundeforholdet. Grunnpremien blir belastet årlig for hver forsikringsavtale og faktureres sammen med dine forsikringer.

  • Kontakt vårt kundesenter for å få tilsendt faktura per post. Papirfaktura gir et gebyr på 49 kroner. Ved å opprette AvtaleGiro, eFaktura eller digital postkasse (Digipost) unngår du dette gebyret.

  • Forsikringspremie = forsikringspris.

  • Ved manglende betaling sender vi SMS og/eller e-post seks dager etter betalingsfrist. Betaler du utestående rett etter du har mottatt betalingspåminnelsen unngår du purregebyr.

  • En forsikringsavtale inngås som oftest for ett år av gangen. Hovedforfall er den datoen avtalen trådte i kraft, og den datoen avtalen gjelder til. På hovedforfallet fornyes  forsikringsavtalen.

  • Trafikkforsikringsavgiften ble før kalt for årsavgiften. Du betaler den nå sammen med forsikringen din, til forsikringsselskapet. Avgiften overfører vi til staten. Summen er lik uansett hvilket forsikringsselskap du benytter.

    Trafikkforsikringsavgiften ble også innført for elbiler fra og med mars 2021.

    Les mer om trafikkforsikringavgiften

  • Har du aktivert digital postkasse og opprettet bruker hos Digipost sends fakturaen til den digitale postkassen din.

  • Har du et KID-nummer som avsluttes med en bindestrek, må du huske å inkludere bindestreken.

  • Du oppretter AvtaleGiro når du betaler faktura i nettbanken.

    Er det lagt inn AvtaleGiro på avtalen din synliggjøres en knapp for aktivering av AvtaleGiro på Min side. Klikker du på aktiveringsknappen sendes til Nets. Der kan du enkelt aktivere betalingsløsningen du ønsker med BankID.

    Kundesenteret vårt kan også hjelpe deg. De kan sende deg en mail med link til aktivering av AvtaleGiro.

    Har du flere spørsmål, anbefaler vi deg å kontakte banken din.

  • AvtaleGiro er en avtale mellom banken din og deg. Banken sørger for å betale faste regninger automatisk ved forfall.

  • Vi anbefaler å ha 1 eller 12 terminer.

    Det er også mulig å velge 2, 3 eller 4 terminer, men vær oppmerksom på at det påløper et termingebyr, og det anbefales å ha en høy trekkgrense. Eventuelle endringer i avtalen kan føre til uregelmessige trekk. Å ha en høy trekkgrense hindrer at trekket blir avvist."

  • Du slipper gebyr hvis du har 1 eller 12 betalingsterminer med AvtaleGiro.

    Vær oppmerksom på at dersom du ønsker trekkvarsling for AvtaleGiro per posten medfører det 2 % tillegg i prisen.

  • Med AvtaleGiro vil du ikke motta faktura per post. Du kan finne betalingsplanen på Min side. Vi tilbyr kostnadsfri trekkvarsel via e-post og SMS. Alternativt kan du velge å motta varsel per post mot et gebyr.

  • Du kan sjekke hvilken trekkdato du har på AvtaleGiro, samt endre den, på Min side.

  • AvtaleGiro er tilknyttet en spesifikk bankkonto. Bytter du bank eller vil trekke pengene fra en annen konto i samme bank, må du opprette AvtaleGiro på nytt på det nye kontonummeret.

    For å gjøre dette, starter du med å slette den eksisterende avtalen i nettbanken. Dagen etter kan du opprette AvtaleGiroen på nytt på det nye kontonummeret.

  • Du endrer selv trekkdatoen under betalingsstatus på Min side.

  • Nei, AvtaleGiro-trekk går automatisk.

  • Har du ikke dekning på konto på trekkdatoen forsøker banken å trekke igjen de to påfølgende dagene. Etter det må du betale fakturaen manuelt i nettbanken.

  • Du må enten aktivere AvtaleGiro på Min side, via mail eller i nettbanken.

    Aktivere AvtaleGiro på Min side eller via mail

    Hvis AvtaleGiro er blitt opprettet via kundesenteret, vil det vises en knapp for aktivering av AvtaleGiro på Min side. Når du klikker på aktiveringsknappen, blir du omdirigert til Nets, hvor du enkelt kan aktivere AvtaleGiro ved hjelp av BankID. Alternativt kan kundesenteret sende deg en e-post med en aktiveringslenke.

    Aktivere AvtaleGiro i nettbanken

    Aktiveres ved den første fakturabetalingen i nettbanken. Etter at den første fakturaen er betalt, blir du spurt om du ønsker å opprette AvtaleGiro.

  • Beløpet blir synlig i nettbanken din 12 dager før det blir trukket.

    Om ønskelig, kan du få varsel via e-post, SMS eller post. Vennligst ta kontakt med vårt kundesenter for dette. Vær oppmerksom på at dersom du ønsker varsling via post for AvtaleGiro, vil dette medføre en 2 % økning i prisen.

    Mange banker tilbyr også varsel før trekk. Ta kontakt med din bank for mer informasjon angående dette

  • Beløpsgrensen er den maksimale tillatte summen for trekk via din AvtaleGiro.

    Denne grensen er alltid satt høyere enn den faktiske trekksummen. Dette er for å sikre at det kan foretas trekk ved uregelmessige trekk. For eksempel dersom et trekk ikke går som normalt og det må trekkes dobbelt ved neste trekk. Eller ved endringer i forsikringsavtalen.

    Vi råder deg til å ikke justere beløpsgrensen, eller sette den høyt.

  • Ja, du kan ha AvtaleGiro selv om du ikke har nettbank. Hvis du tar kontakt med din bank, vil de kunne hjelpe deg med dette.

  • Ønsker du å si opp din AvtaleGiro kan det gjøres i nettbanken din.

    Vi setter da betalingsmetoden automatisk til 1 termin og sender deg en faktura for det resterende utestående beløpet per post.

  • Hvis du aktiverer "Alltid eFaktura", "eFaktura Ja takk til alle" eller "Alltid Vipps eFaktura" i nettbanken opprettes eFakturaavtalen automatisk.

    Har du flere spørsmål, anbefaler vi å kontakte banken din.

  • Dette kan du finne i din nettbank. Hvis du har aktivert "eFaktura ja takk til alle", "Alltid eFaktura" eller "Alltid Vipps eFaktura", betyr det at du har en aktiv eFaktura-avtale. Den eksakte formuleringen kan variere fra bank til bank.

  • eFaktura er en elektronisk faktura som blir automatisk fylt ut i nettbanken din. For å betale eFakturaen må du bekrefte betalingen enten i nettbanken eller i Vipps.

  • Hvis du har godkjent "eFaktura, ja takk til alle", "Alltid eFaktura", "Alltid Vipps eFaktura" eller selv opprettet eFaktura i nettbanken din, har du en aktiv eFaktura-avtale med Enter. Har du akseptert brukervilkårene i Vipps, har du automatisk akseptert denne løsningen.

  • Hvis du har aktivert "eFaktura ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura" i din nettbank trenger du ikke å aktivere eFaktura hos Enter. Med denne løsningen opprettes eFaktura automatisk.

  • Du kan endre kontonummeret for trekk i nettbanken din.

    For at eFakturaen skal være gyldig, må den være registrert under samme fødselsnummer som forsikringstaker. Dersom betaleren er en annen enn forsikringstakeren, må man opprette en AvtaleGiro-avtale.

  • Vi anbefaler de å kontakte banken din hvis du ikke mottar eFaktura i nettbanken din.

  • Vi kan gi deg beskjed via e-post eller SMS når vi sender ut en ny eFaktura. For å sette opp varslinger for eFaktura, ta kontakt med vårt kundesenter.

    Du kan også få varsler fra din bank. Ønsker du dette, kan du endre varslingsinnstillingene i din nettbank.

  • "eFaktura ja takk til alle" er en avtale som alle banker tilbyr. Hvis du aktiverer "Alltid eFaktura", aksepterer du at vi kan sende faktura digitalt. Du får da eFaktura i nettbanken ved neste fakturautsendelse. Hvis du har vipps vil den også sendes dit.

  • Du kan dessverre ikke få faktura per post når du har eFaktura. Du finner full oversikt over fakturaene på Min side.

  • Har du eFaktura må selv godkjenne betalingen av fakturaen enten i din nettbank eller i Vipps.

  • Fakturaen blir sendt til deg via Vipps fordi du har godkjent Vipps sitt brukervilkår for å motta eFaktura der. Dette kalles gjerne "Alltid Vipps eFaktura".

  • Med Vipps eFaktura kan du betale eFakturaen direkte i Vipps-appen. Fakturaen havner i appen og du kan betale den med en gang, uten KID- og kontonummer. Du vil også ha komplett oversikt over hva du har betalt, når det ble gjort, og til hvem det ble betalt.

  • Det er en innstilling som gjør at du kan få eFaktura i Vipps-appen. Hvis du aktiverer "Alltid Vipps eFaktura" aksepterer du å motta eFaktura i Vipps.

  • Vi anbefaler deg å ta kontakt med Vipps, på tlf 22 48 28 00, da det kan være flere grunner til at Vipps ikke fungerer. På vipps.no kan du også finne flere svar og videre hjelp.

    Ønsker du å godkjenne og betale eFakturaen din, kan det også gjøres i nettbanken. 

Kontakt oss